De gang van zaken aan het begin van de dienst, in het kader van de week van gebed voor de eenheid, is iets anders dan gebruikelijk in een van de drie gebouwen van de protestantse gemeente Aalten, de sfeer is ongeveer dezelfde. Vlak voor de dienst begint lopen de leden van het Herenkoor naar voren en nemen plaats in het koor van de Sint Helenakerk. Er gaat een belletje, iedereen gaat staan, drie voorgangers komen de kerkzaal binnen en nemen plaats op een bank opzij van het altaar. De sfeer is voorafgaande aan de dienst zoals velen gewend zijn. Dat is binnenkomen, een plaats zoeken en zwijgend afwachten wat er gaat gebeuren. Iemand naast mij denkt dat de leden van het Herenkoor de ouderlingen zijn. Dat spreek ik tegen en geef daarbij enige uitleg. De drie voorgangers zijn pastor Jos Droste, ds. Hendrik Jan Zeldenrijk en Gerda van Netten. Ze zijn alle drie lid van het plaatselijk Beraad van Kerken (Prot. Gem. Aalten, Chr. Geref. Kerk, R.K. Parochie Aalten, Euregiogemeente). Gerda spreekt een woord van welkom. Vanmorgen scharen we ons rond onze gemeenschappelijke bron om water voor ons leven te putten. Na het zingen van het lied ‘Zingt voor de Heer een nieuw gezang’ leidt Gerda het thema ‘Dorst’ in. Dat is aangereikt vanuit Brazilië. Vanouds kent dat land een zekere hartelijkheid tussen sociale standen en etnische groepen. Thans maakt het land een periode mee van groeiende intolerantie en geweld. In het bijzonder de kwetsbare groepen en de minderheden zijn daarvan de dupe, zoals homoseksuelen en de inheemse volken. Deze achtergrond is herkenbaar in het verhaal van de ontmoeting van Jezus bij een waterbron met een Samaritaanse vrouw, een vrouw uit een andere gebedscultuur. Zij is op zoek naar water dat leven geeft. Hierna verzorgt ds. Zeldenrijk enkele onderdelen van de liturgie waaronder twee gebeden en de Evangelielezing die staande wordt aangehoord. Gelezen wordt uit Johannes 4: 4-26 waar Jezus Judea verlaat en op weg gaat naar Galilea. Hij moet door Samaria en bij de stad Sichar komt Hij bij de Jakobsbron. Rond het middaguur komt een Samaritaanse vrouw daar water putten. Pastor Droste begint zijn Overweging met te zeggen dat er veel wordt gesproken over de spirituele dorst van onze tijd. Als je het dagblad Trouw leest wordt je overspoeld met artikelen in deze maand van de spiritualiteit (tot en met 8 febr. a.s.). Teveel water is ook niet goed. Dorst, om welke dorst gaat het? Er is dorst die terugkeert, er is dorst naar wraak, dorst naar liefde, etc. Waarnaar zijn wij dorstig? Naar welke bron gaan wij? Doen wij de kraan open of moeten wij dieper graven om bij de bron te komen? Er is recent onderzoek gedaan naar waar de mensen in Nederland nog in geloven. 17% zegt dat er iets moet zijn. Dat is nog minder dan wat tot de kerken behoort. In het gelezen verhaal trekt Jezus door vijandig gebied. Hij komt bij de stad Sichar. Dat ligt tegenwoordig op de West Bank en dat is voor Joden nog steeds gevaarlijk gebied. Een vrouw komt op het heetst van de dag bij de bron. Dan moet de dorst wel groot zijn want anders kom je wel op een ander tijdstip van de dag. Het verhaal heeft meerdere lagen en je moet graven om bij de bron te komen. Isaak ontmoet Rebekka bij een bron (Gen. 24), Jozef ziet Rachel voor het eerst bij een bron (Gen. 29) en Mozes gaat op zijn vlucht voor de farao bij een put zitten en komt Sippora tegen (Ex. 2). Als Jezus bij een put zit komt er ook een vrouw. Hij behandelt haar niet als een vreemde waar je ver van moet blijven. Hij weet dat zij dezelfde God heeft en dat ze dorst heeft en op zoek is naar iets dat haar leven betekenis kan geven. Ze is op zoek naar een bron die nooit opdroogt. Het Woord van God is als water, is als een wijnrank bestemd om een vruchtbaar leven te leiden. Daarbij gaat het niet om de vraag in welke tempel we moeten bidden. In die van Geneve, Rome of Jeruzalem. Het gaat om de Geest die over grenzen gaat. Jezus durft het aan om over die grenzen te gaan. Zowel in het christendom als in de islam en in de Joodse religie gaat het om spiritualiteit, om een barmhartige God. Dat komt niet altijd aan het licht. Sommigen dorsten naar geweld, maar uiteindelijk gaat het om de dorst naar God. In West-Europa hebben we er lang over gedaan voordat protestanten en katholieken erkenden dat we dorsten naar dezelfde bron. 50 jaar geleden is er een encycliek geschreven waarin gezegd wordt dat andere christenen ‘onze broeders en zusters zijn’ (Ecclesiam suam – paus Paulus VI). Moslims vinden diezelfde bron in de Koran, dezelfde levende Geest. Het wordt uitgelegd op hun manier, in hun belang. Als we in die vreemde wereld van de islam iets van die dorst herkennen dan kunnen we tot elkaar komen en elkaar respecteren. Zodat we naast elkaar kunnen leven in recht en gerechtigheid. Net zoals die vrouw die dorst naar water dat leven geeft. Ze dorst naar gerechtigheid. Nu nog de vraag: naar welke bron gaan wij? Bij God kunnen we die vinden. Na het amen zingt pastor Droste het lied ‘En de Geest en de bruid’ eerst voor. De geloofsbelijdenis wordt staande samen uitgesproken, er is in de protestantse gemeente een gemeentelid op 90-jarige leeftijd overleden die wordt herdacht en na de voor- en dankbeden en het stil gebed wordt de vredeswens uitgesproken en geven de kerkgangers elkaar een hand en wensen elkaar vrede toe. De inzameling der gaven vindt plaats onder gezang van het Herenkoor. De kerkgangers kunnen hun gaven leggen in een open mandje zodat een ieder kan zien wat er in ligt. Het slotlied wordt staande gezongen waarna Jos Droste een lange zegenwens uitspreekt. Na afloop is er gelegenheid om een kopje thee of koffie in de ontmoetingsruimte te drinken, kunnen lijsten voor Amnesty worden getekend en de voorgangers staan bij de ingang van de ontmoetingsruimte om goede wensen of commentaar van de kerkgangers in ontvangst te nemen. De tekenlijst van Amnesty International is bedoeld om vrijlating te vragen van Dr. Mohammed al-Roken en zeven andere activisten die in maart 2011 om politieke hervormingen in de VAE (Verenigde Arabische Emiraten) vroeg.
-
Recente berichten
Recente reacties
- Jan Schild op Stikstof: De rechter spreekt – BBB maakt niks waar
- Jan Schild op Sociale media en hun invloed
- Jan Schild op Sociale media en hun invloed
- Jan Schild op CABR oorlogsarchieven – persoonlijke herinnering
- Jan Schild op Een kerk, de PCA, cancelt een lid
Archieven
- januari 2025
- december 2024
- november 2024
- september 2024
- juli 2024
- juni 2024
- mei 2024
- februari 2024
- januari 2024
- november 2023
- augustus 2023
- april 2022
- februari 2022
- september 2021
- augustus 2021
- juli 2021
- juni 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- januari 2021
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- april 2020
- maart 2020
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augustus 2017
- juli 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augustus 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
Categorieën
Meta