Voorafgaande aan de dienst speelt organist Janieke Mollenhorst stemmige muziek, het woord van welkom wordt uitgesproken door ouderling Riek Hoftijzer en ds. Aja Yntema volgt de liturgie die voorin de kerk voor de kerkgangers gereed ligt. Na antifoon en het zingen van twee verzen van psalm 66 volgen bemoediging, drempelgebed, gemeentezang, smeekgebed, glorialied en tot slot de groet. De eerste lezing is uit Deuteronomium 18:15-18, de tweede uit Marcus 1:14 en 15 en 21-28. In haar uitleg en verkondiging zegt de dominee dat Jezus op de sabbat naar de synagoge in Kapernaüm ging. Jezus legt daar de schriften uit en verkondigt het evangelie, net zoals de dominee dat probeert te doen. De mensen zijn diep onder de indruk. Iemand die medemenselijkheid vooropzet in plaats van het nakomen van allerlei regeltjes zoals de schriftgeleerden doen. Jezus spreekt de taal van het hart, in zijn woorden klinken warmte en liefde en door. Zijn woorden slaan in, het zijn woorden met gezag – een nieuwe leer. Dat stuit op tegenstand van de schriftgeleerden. Dat is niet de sterkste en de gevaarlijkste tegenstand. Die komt van een onreine geest. Dat is de duivel, de satan, of hoe we die ook noemen. Hier verschijnt een ongeest op sabbat. Een trouwe kerkganger die probeert te beletten dat Jezus zijn boodschap kan verkondigen. ‘Ben je gekomen om ons te vernietigen?’ Daarmee wordt precies gezegd wat de opdracht van Jezus is. Diens opdracht is het om de onreine geest, de duivel, de satan te overwinnen. ‘Zwijg en ga uit hem weg’. Onder stuiptrekkingen verlaat de onreine geest de man. Bezetenheid is in de bijbel een ruim begrip. Het heeft ook betrekking op onze wereld die bezeten is door honger naar macht en geld. De dominee noemt ook de onthoofdingen in de naam van hun God. Ook onder ons doen onreine geesten hun onzalig werk door zucht naar geld en macht. Wij zijn slaven van het meer, van het steeds meer willen hebben. Ze maken ons ook onvrij, tot slaaf. Laten we proberen die geesten af te zweren. In de voetsporen van de Heer die ons wil bevrijden van alle kwaad. Laten we bidden dat Jezus Christus, zoon van God, in ons woning vindt. Hij die zijn leven voor ons gaf. Dat willen we vieren bij brood en wijn. Na het amen en het zingen van twee verzen van lied 995 zegt de dominee dat ze wat vergeten is. Er zitten twee kinderen in de kerk, leidster Marinka is dus niet met hen naar de nevendienst geweest. De dominee wil het goed maken en nodigt de kinderen uit om straks te helpen bij het uitdelen van het brood. Er volgt een mededeling van overlijden van vier gemeenteleden van 20, 86, 66 en 26 (hartstilstand) jaar. Na de dank- en voorbeden volgt er stil gebed afgesloten met het gemeenschappelijk bidden van het Onze Vader. Na de collecte en het zingen van vier verzen van lied 377 mogen de ‘helpers’ naar het liturgisch centrum bij de preekstoel komen. De dominee begint de avondmaalsviering met nodiging en vredegroet gevolgd door tafelgebed, lofzang, het spreken van een tekst die niet in de liturgie staat, twee korte formules (wel in de liturgie), het bidden van het Onze Vader, zingen van lied 408 e waarna wordt overgegaan tot de gemeenschap van brood en wijn. Er is ook glutenvrij brood, Wijn is er in bekers en in kleine bekertjes en er is druivensap. Het is een lopende viering. Wanneer iedereen weer zit bedankt de dominee de twee ‘helpers’. Die zijn geslaagd voor hun diakenexamen. Na het gebed na de maaltijd worden als slotlied drie verzen van lied 418 gezongen. De wegzending en zegen wordt beantwoord met het zingen van lied 425. Bij het verlaten van de kerk speelt het orgel. Noot: een antifoon is een beurtzang of beter een: tegenstem. Het woord is samengesteld uit de Griekse woorden anti, tegen, en phonos, stem. Vanmorgen werden beide functies vervuld door gemeentezang, zou ook kunnen door koor en gemeentezang.
-
Recente berichten
Recente reacties
- Jan Schild op Bezoek aan cardiologie van het MST in Enschede
- Jan Schild op Kabinet valt net niet
- Jan Schild op Rellen in Amsterdam – antisemitisme rond 9 november.
- Jan Schild op ‘Asielcrisis’, interview met Gauck en Micha Nederland
- Jan Schild op De Troonrede
Archieven
- november 2024
- september 2024
- juli 2024
- juni 2024
- mei 2024
- februari 2024
- januari 2024
- november 2023
- augustus 2023
- april 2022
- februari 2022
- september 2021
- augustus 2021
- juli 2021
- juni 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- januari 2021
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- april 2020
- maart 2020
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augustus 2017
- juli 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augustus 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
Categorieën
Meta