“Wilt u wat meer van dit schilderij weten?” De vraag wordt op aangename manier gesteld. De jongeman heeft een tablet in zijn hand. Ik ben een en al oor en oog. Hij heeft dat opgemerkt. Het schilderij waar ik naar sta te kijken is het enige van een ruiter dat Rembrandt Harmenszoon heeft gemaakt. Het ‘Ruiterportret van Frederik Rihel’ is groot,hoog en in verhouding breed. De jongeman vertelt me dat er een röntgenfoto van gemaakt is. Daarop is duidelijk te zien dat het doek eerst een kwartslag gedraaid geschilderd is. Daarna is het doek rechtop gezet en is dezelfde afbeelding als het ware opnieuw geschilderd. De jongeman zegt dat op het paard wat af te dingen zou zijn. ‘Niet helemaal in verhouding’. ‘Daar is niet genoeg ruimte voor’, zeg ik en de jongeman is het daar mee eens. De ruiter draagt een pistolet en een sabel. Hij draagt een zeer fraai kostuum. ‘Misschien een ritmeester’, opper ik. De jongeman kijkt mij vragend aan. De tachtigjarige oorlog was net voorbij en het Staatse leger beschikte over ruiterij en een ritmeester is gelijk in rang aan een kapitein. (Frederik Rihel maakte in 1660 deel uit van de eregarde die de escorte vormde van prins Willem III en Mary bij hun intocht in Amsterdam).
Gisteravond heb ik de expositie ‘Late Rembrandt’ in het Rijksmuseum gezien. Alle werken heb ik rustig kunnen bekijken, niet in de rij gestaan bij de ingang. Dat komt misschien omdat ik pas om zes uur Bussum ben vertrokken, in de file op de A1 heb gestaan en om kwart over zeven het Rijksmuseum binnenloop. De drukte valt me mee, in tijd gezien loop ik een eind achter de meute aan die al om zeven uur zich heeft gemeld. Elk schilderij kan goed worden bekeken. Ik gebruik een gedrukte gids, de tekst is dezelfde als naast de geëxposeerde werken. Veel mensen maken foto’s met hun smartfoon, ik gebruik mijn camera. Er mag volop gefotografeerd worden, maar niet geflitst. Van audioapparatuur maak ik geen gebruik, af en toe maak ik een praatje met een andere bezoeker. Ik sta speciaal stil bij de schilderijen van Rembrandt die uniek zijn: het enige familieportret, het enige regentenstuk ‘De Staalmeesters’, het zelfportret met zwarte baret, etc.
Er hangen veel etsen met Bijbelse voorstellingen. Er zijn veel mensen die op moeten zoeken wat het verhaal is achter een titel, bijv. Emmaüsgangers. Dat hoef ik niet en dat scheelt mij tijd. ‘Ecce Homo’, zie de Mens, is een grote prent waarop Pontius Pilatus de gevangen genomen Jezus aan het volk voorstelt met de woorden ‘Ecce Homo’. Bij de toelichting staat het woord ‘gedrukt met plaattoon’. Op de website van rembrandthuis.nl staat in een lesbrief een mooie beschrijving van dit begrip. Het is een techniek om etsen te maken die Rembrandt tot in de perfectie beheerste. Deze etsen laten zich beter fotograferen dan de schilderijen. Op een foto komt bovenin een blauwe waas die ontbreekt op het schilderij. Maar ik wil niet in een museum met een grote camera rondlopen.
In 9 zalen hangen 105 werken van onze grootste nationale kunstenaar. Ze komen uit Europese en Amerikaanse musea. Op een grote lijst zie ik ‘Rembrandt’ staan. Het fraaie werk, Lezende oude vrouw, is eigendom van de Duke of Buccleuch and Queensberry. De bezoeker verlaat de expositie door een zaal met op de muren de levensloop van Rembrandt. Jammer dat de grote kunstenaar door zijn relatie met Hendrickje Stoffels in de problemen kwam. In de catalogus van een vorige expositie ‘Rembrandt, de meester & zijn werkplaats’ (4 dec. ’91 tot 1 mrt. ’92) heeft prof. A.Th. van Deursen zijn leven boeiend beschreven. Bij het arrangement voor het avondbezoek hoort een gratis drankje en kennelijk een keer uitleg. Terwijl ik dit schrijf, de foto’s bekijk, in de catalogus blader, besef ik dat voor een goed begrip van de genialiteit van deze kunstenaar een tweede bezoek zeer aanbevelenswaardig zou zijn.
-
Recente berichten
Recente reacties
- Jan Schild op Bezoek aan cardiologie van het MST in Enschede
- Jan Schild op Kabinet valt net niet
- Jan Schild op Rellen in Amsterdam – antisemitisme rond 9 november.
- Jan Schild op ‘Asielcrisis’, interview met Gauck en Micha Nederland
- Jan Schild op De Troonrede
Archieven
- november 2024
- september 2024
- juli 2024
- juni 2024
- mei 2024
- februari 2024
- januari 2024
- november 2023
- augustus 2023
- april 2022
- februari 2022
- september 2021
- augustus 2021
- juli 2021
- juni 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- januari 2021
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- april 2020
- maart 2020
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augustus 2017
- juli 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augustus 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
Categorieën
Meta